Sejak beberapa hari ni, hati terasa sedih sangat. Sedar-sedar je, bergenang airmata tanpa sebab. Apa petanda diri sendiri pun tak pasti.
Dah lama sangat rasanya aku tak bukak fesbuk. Dah berhabuk sangat-sangat fesbuk tu. Semalam bila online, scroll punya scroll, ternampak status Tik Tok yang wife member aku share. Dia share dalam tu tentang suaminya. Bila baca semua status tu baru aku tahu yang kawan aku ni baru meninggal. Allahu!
Terduduk aku sekejap masa tu.
Banyak yang wife dia share, tapi aku tak sanggup nak baca semua. Sedih. Sedih kerana kehilangan manusia yang menjadi separuh daripada kehidupan kita. Diri dia yang menanggung kesedihan tu aku harap dia tabah dalam membesarkan anak-anak.
Aku kenal dengan Shahrul since 1994. Dia baru pindah masuk ke sekolah rendah tempat aku bersekolah masa tu. Anak pegawai tentera berpangkat. Masuk je dalam kelas tu, dia mendapat perhatian yang berlebih-lebihan daripada budak-budak perempuan. Dia terer lukis gambar garfield time tu. Budak-budak perempuan masa tu suka pada kartun garfield. Aku jadi sedikit tercabar sebab masa tu takde perempuan pun yang syok kat aku. Shahrul masa tu gudlooking, anak askar pulak tu. Datang dan balik sekolah ada driver yang datang jemput. Aku masa tu ada apa? Hapa pun takde, sekarang pun sama je. Hapa pun takde, sebab tu Maya tak nak kawan dengan aku. eh, melalut plak..
Sampai darjah 6, Shahrul berjaya menempatkan diri dalam kelas elit tahun 6 pada masa tu. Kelas 6 biru, kelas terbaik antara yang tersohor. Senang cerita, kelas nombor satu la dalam sekolah tu. Aku pulak hanya bertongkat di dalam kelas nombor dua terbaik. Dia tetap meneruskan kecemerlangan memikat gadis-gadis disekolah dan gadis sekolah lain. Aku ternganga. Hebatnya dia pikat perempuan. Apakah aku tak cukup romantik untuk berkasih sayang dengan gadis-gadis dalam sekolah pada waktu itu? Oh, ya.. Sebab dia anak askar yang berpangkat. Daddy dia pegawai tentera. Mungkin sebab itu ramai gadis-gadis sekolah suka kat dia. Title bercouple dengan anak pegawai tentera. Aku tengok muka aku kat cermin tandas sekolah masa tu. Aku mencebik sambil memerhatikan dari hujung rambut ke hujung dagu. Tiada celanya dengan wajah ni. Tiada istimewanya pun dengan diri ni. Dalam diam, hati aku tersungkam jatuh. Nak bangun balik dah tak berdaya. Dengan langkah longlai, aku berjalan keluar dari tandas. Tiba-tiba, cikgu disiplin sergah dari belakang,
"HAAAAHHHHGRRHH!!! Ponteng kelas ke awak ni?" Aku terperanjat. Ditariknya baju kat bahagian kolar. Terjingkit-jingkit aku berjalan. Nama diambil dan kesalahan direkodkan.
Esoknya, semasa perhimpunan. Nama aku dipanggil dan disuruh berdiri dihadapan semua gadis dan budak lelaki yang bersekolah disitu. Dan, tanpa segan silu aku dirotan 3 das kat bontot sebagai denda sebab ponteng kelas. Kata cikgu disiplin,
"Jangan ikut perangai dia ni, nak berjaya kena hadir setiap kelas dan mata pelajaran yang kita belajar..."
Sejak hari tu, nama aku naik mendadak popular seperti Shahrul. Aku dikenang bukan kerana aku anak askar berpangkat, terer lukis Garfield. Tapi, aku dikenang sebagai salah seorang pelajar lelaki WANTED dalam sekolah. Dan sejak kejadian itu juga, aku mula dikenali oleh gadis-gadis kerana perkara-perkara nakal yang aku buat kat dalam sekolah. Janji?

2 comments:
Hahaha. Sengal cerita you ni.
Post ni paling tak boleh blah dalam banyak-banyak yang aku baca. Keep it up with another exciting story, bro.
Post a Comment